Sonety krymskie powstały po letniej wyprawie z Odessy na Krym, którą odbył Mickiewicz w 1825 r. Jest ich 18 i tworzą cykl. Zawierają opis orientalnej przyrody oraz zapis przeżyć poety przeżywającego jednocześnie fascynację pięknem natury i niemożność powrotu do ojczyzny. W sonetach Mickiewicz przedstawił sytuację emocjonalną poety stojącego wobec ogromu urody i potęgi natury. Choć nie ma w nich zjaw ani duchów potwierdzają romantyczną wizję świata, którego tajemnicy nie ogarnie ludzki rozum. Sonet jest formą starą, wykształconą przez Włochów w XIII w. Dwie pierwsze zwrotki 4-wersowe, prezentują opis danego zjawiska czy pejzażu, dwie kolejne 3-wersowe przynoszą podsumowanie, poetycką refleksję, wnioski, prawdy filozoficzne.
Chyba najbardziej znany jest sonet rozpoczynający cykl:
Stepy akermańskie – część opisową zajmuje opis ogarniętego mrokiem stepu, który ze względu na ogrom przestrzeni i kołyszące się na wietrze trawy przypominające fale, porównany zostaje do oceanu:“suchy przestwór oceanu”, “śród fali łąk szumiących”. W odbiorze prezentowanej rzeczywistości dominują wrażenia zmysłowe – barwy: “zieloność”, gra świateł: “mrok zapada”, “błyszczy Dniestr”, ruch: “wpłynąłem”, “nurza się”, “brodzi”, oraz dźwięki: “szumiących”. Przyroda budzi zachwyt podmiotu lirycznego, ale także wzmaga poczucie samotności i wywołuje obawy przed zabłądzeniem. Zbliżająca się noc zaciemnia obraz i sprawia, że wędrowiec koncentruje się na wyrażeniach słuchowych. W dwóch ostatnich zwrotkach poeta opisuje ciszę. Mickiewicz zaznacza ulotne dźwięki: szelest węża, kołysanie motyla, które są prawie niemożliwe do usłyszenia. Mrok, bezkresna przestrzeń sprzyjają refleksyjnej zadumie podmiotu lirycznego. Pielgrzym odczuwa dominującą tęsknotę za krajem ojczystym:
“W takiej ciszy! – tak ucho natężam ciekawie,
Że słyszałbym głos z Litwy“.
Ostatnie słowa sonetu: “Jedźmy nikt nie woła” to wyraz rozgoryczenia i rezygnacji. Podróż do ojczyzny okazuje się niemożliwa, wędrowiec musi tułać się dalej.
Burza – inspiracją do napisania sonetu stało się własne doświadczenie poety, który w czasie morskiej podróży przeżył intensywną burzę. Szaleństwo żywiołu znajduje swój opis w intensywnych czasownikach: “zdarto żagiel”, “ryk wód”, “wicher z tryumfem zawył”. Żywioł zostaje uosobiony: oto po grzbietach fal schodzi na pokład “geniusz śmierci” – fantastyczna pełna mocy postać. Spójrzmy na pokład – różni ludzie różnie reagują w godzinie śmierci: jedni się modlą, inni płaczą, jeszcze inni żegnają.. Jest jednak na pokładzie ktoś samotny – poeta romantyczny, odwrócony od innych, nieodczuwający lęku. Lecz nie z powodu odwagi. Jest to pielgrzym, człowiek opuszczony, wygnany z ojczyzny, nieczuły na koleje losu. Nie boi się śmierci, gdyż żyjąc z dala od ojczyzny i bliskich, umarł dla świata; jego egzystencja straciła sens. Bohater zazdrości innym podróżnym strachu, który potwierdza miłość życia, obawę przed utratą kochanych osób:
Sonety krymskie - synteza - tasia () w sonecie \"Bajdary\" wzrastającą tęsknotę i poczucie osamotnienia usiłuje zagłuszyć wielością doznań i wrażeń (\"lasy, doliny, głazy w kolei, w natłoku (...) chcę odurzyć się, upić tym wirem obrazów\"), co okazuje się jednak nieskuteczne (\"ziemia śpi, mnie snu nie ma\").
Sonety krymskie - synteza - paulina () a oriętalizmy
Sonety krymskie - synteza - Anonim () jest to chore
Sonety krymskie - synteza - Monika (Myszeczka1988 {at} poczta.fm) sa dobre ale ja potrzebuje innego,gdzie jest Widok z gor ze stepow kozlowa???
Sonety krymskie - synteza - Julita:) (Julcia0017 {at} interia.pl) Bardzo mi sie podobaja sonety krymskie:)ale nie wszystko sie w nich znajduje:(pozrawiuam:)
Sonety krymskie - synteza - Kasia () tak jasne sa wszytkie tylko nie ten co ja chce :/ zwała moze ktos ma cisze morska ...
Sonety krymskie - synteza - tubus () a ja nie wiem czy jest to czego szukam bo ejszcze tego nie czytałem:P..a jak nie ma to poszukam gdzie indziej..bo sam to raczej niczego nie wymlse.....anlazia:/
.:: top ::.
Copyright mickiewicz.kulturalna.com
Wydawca: Olsztyńskie Towarzystwo Inicjatyw Kulturalnych - Kulturalna Polska współpraca • autorzy • kontakt